Poparcie dla protestu „Media bez wyboru”!

W dniu dzisiejszym, media w całej Polsce zorganizowały protest pn. „Media bez wyboru”. Oznacza to, że 10 lutego, przez całą środę sparaliżowane są najpopularniejsze strony i serwisy internetowe, ogólnopolskie stacje telewizyjne i radiowe oraz dzienniki i publikacje wielu wydawnictw.  Wszystkiemu winny jest sejmowy projekt ustawy o wprowadzeniu podatku od reklam, który dotknie firmy medialne niezależne od polskiego rządu. Jako osoba działająca w obszarze medialnym, autor niniejszej strony internetowej, a z wykształcenia dziennikarz nie mogę postąpić inaczej –  POPIERAM STRAJK „MEDIA BEZ WYBORU” 

Środa, 10 lutego 2021r. Ten dzień na długo pozostanie w pamięci Polaków, którzy jak zawsze włączyli telewizory, radio czy popularne strony internetowe, z przekonaniem, że rozpoczną nowy dzień od obejrzenia ulubionego programu/serialu, wysłuchania audycji czy przeczytania  najnowszych wiadomości. Niestety zamiast tego ich oczom (w przypadku stacji telewizyjnych oraz stron, serwisów internetowych i wydawnictw) oraz uszom (w przypadku radia) ukazał się komunikat informujący o proteście „MEDIA BEZ WYBORU”. Oznacza to, że przez cały dzień nie można przeczytać żadnych nowych artykułów, obejrzeć ulubionych programów telewizyjnych, filmów i seriali czy usłyszeć audycji radiowych i muzyki.

Wszystkiemu winny jest sejmowy projekt ustawy o wprowadzeniu podatku od reklam, który dotknie firmy medialne niezależne od polskiego rządu. Nowy podatek będzie naliczany dla:

– nadawców telewizyjnych, radiowych, operatorów kin i nośników reklamy zewnętrznej, jeśli w roku kalendarzowym przekroczą 1 mln zł wpływów reklamowych,

-wydawców prasowych jeśli w roku kalendarzowym przekroczą 15 mln zł wpływów reklamowych.

-podmiotów działających w internecie, które w zeszłym roku  zanotowały ponad 750 mln euro wpływów (na świecie), a w Polsce – powyżej 5 mln euro przychodów z reklam internetowych. Pozyskane w ten sposób pieniądze rząd zamierza przeznaczyć na Narodowy Fundusz Zdrowia, Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków i powstający fundusz wsparcia kultury w obszarze mediów.

W strajku przeciwko wprowadzeniu podatku od reklam biorą udział najpopularniejsze firmy medialne działające w Polsce: Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura, Agora S.A., AMS S.A., Bonnier Business, Burda Media Polska, Canal+, Dziennik Trybuna, Dziennik Wschodni, Edipresse Polska, Eleven Sports Network sp. z o.o., Gazeta Radomszczańska, Green Content Sp. z o.o., Gremi Media S.A., Grupa Eurozet, Grupa Interia.pl sp. z. o.o., Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o., Grupa RMF, Grupa ZPR, Helios S.A., Infor Biznes, Kino Polska TV S.A., Lemon Records sp. z o.o., Marshal Academy, Music TV sp. z o.o., Muzo.fm sp. z o.o., naTemat.pl, OKO.press, Polityka, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska, STAVKA Sp. z o.o., Superstacja sp. z o.o., Telewizja Polsat sp. z o.o., Telewizja Puls Sp. z o.o., TIME S.A.TV, Spektrum sp. z o.o., TVN S.A., Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin, Tygodnik Powszechny, Wirtualna Polska, Wydawnictwo Bauer, Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan, Wydawnictwo Magraf, Wydawnictwo Nowiny i Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze -Tygodnik Podhalański. Ich przedstawiciele wspólnie napisali list otwarty do polskich władz. 

Jak ostrzegają sygnatariusze listu mediów do władz Rzeczpospolitej Polskiej, nowy podatek uderzy w widzów, słuchaczy, czytelników i internautów, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport i media. Jak zauważa założyciel jednej z partii politycznych, który sam przez lata był dziennikarzem i prezenterem telewizyjnym, z wpływów z reklam utrzymują się redakcje, newsroomy, ekipy telewizyjne, płacone są pensje dziennikarzom śledczym i publicystom, a wprowadzenie podatku od reklam może sprawić, że mediom zacznie brakować na to pieniędzy. Wpłynie to znacznie na  osłabienie części mediów działających w Polsce, a nawet przyczyni się do ich likwidacji! To z kolei znacznie ograniczy odbiorcy możliwość wyboru interesujących go treści, a w konsekwencji uniemożliwi korzystanie z mediów i innych źródeł informacji.

Jako osoba poruszająca się w obszarze mediów, autor stron internetowych Imperium Miss – Empire of Miss oraz Imperium Telenowel – Empire of Telenovelas, a przede wszystkim absolwent studiów dziennikarskich, a co za tym idzie z wykształcenia dziennikarz nie mogę postąpić inaczej –  z pełną świadomością POPIERAM STRAJK „MEDIA BEZ WYBORU”. Robię to, mimo że na moich stronach nie są publikowane reklamy, nie zarabiam na prowadzeniu moich stron i sam pokrywam wszystkie koszty związane z ich prowadzeniem, ale poprzez poparcie strajku wyrażam swoją solidarność z niezależnymi firmami medialnymi.

Chciałbym także zwrócić uwagę moich czytelników na fakt, że w proteście „Media bez cenzury” nie biorą udziału media publiczne, tj. Polskie Radio i Telewizja Polska, którym jak widać nie straszny jest nowy podatek. I chyba nic w tym dziwnego, zważywszy na fakt, że są one utrzymywane z pieniędzy podatników, a oprócz tego rząd przyznaje im wielomilionowe dotacje w podziękowaniu za prowadzenie darmowej kampanii wyborczej i bezkrytyczne wychwalanie obozu władzy. A przecież te pieniądze, tak wydawane lekką ręką przez rządzących  mogłyby zasilić konto Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków, powstającego funduszu wsparcia kultury w obszarze mediów czy chociażby zostać przeznaczone na faktyczną walkę z pandemią…

Kochani! Dziś mamy okazję na chwilę się zatrzymać, spojrzeć na sparaliżowane media i uświadomić sobie, jak będzie wyglądała Polska, gdy zostaniemy pozbawieni wyboru i różnorodności, do których jesteśmy przyzwyczajeni. Tylko od nas zależy, czy pozwolimy obecnemu rządowi odebrać nam dostęp do wolnych i niezależnych mediów. Nie dajmy, pod pretekstem nowych podatków, ograniczyć naszej swobody w dostępie do stacji telewizyjnych, stacji radiowych, stron i serwisów informacyjnych, dzienników i wydawnictw, które to my chcemy oglądać/słuchać/czytać. Nie dajmy odebrać sobie dostępu do niezależnych mediów, które w przeciwieństwie do mediów publicznych nie są uzależnione, opłacone i bezkrytycznie poddane polskiej władzy!

Na koniec przytoczę cytat, który znalazłem na stronie internetowej jednej z rozgłośni radiowych:

„Rolą mediów nie jest walka ze skutkami pandemii – to rola rządu. Naszą rolą jest rzetelne informowanie Obywateli. Nie ma wolnego kraju bez niezależnych mediów. Nie ma wolności bez wolności wyboru. Dlatego walczymy o wielość i różnorodność mediów w Polsce.”

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.